Bestyrelsens beretning for året 2019
I Aabenraa Fritidsråd (AAF) har vi i 2018 beskæftiget os med følgende opgaver/områder
Bestyrelsens beretning 2019
I Aabenraa Fritidsråd (AAF) har vi i 2018 beskæftiget os med følgende opgaver/områder
- Uddeling af erkendtligheder/initiativprisen
- Uddeling af tilskud fra vores pulje til aktiviteter
- Uddeling af tilskud fra vores anlægspulje
- Dialogmøder med Kultur- og Fritidsudvalget
- Elite Aabenraa
ERKENDTLIGHEDER OG INITIATIVPRISEN
AFF samarbejder med Aabenraa Kommune i planlægningen og uddelingen af erkendtligheder og priser til idrætsudøvere eller et hold fra en idrætsforening hjemmehørende i Aabenraa Kommune. I den forbindelse uddeles også initiativprisen hvert år af Fritidsrådet i Aabenraa Kommune.
Initiativprisen er første gang uddelt i 2008, og gives til en person der har taget initiativ eller startet en aktivitet indenfor fritidsområdet.
Indstillingerne til initiativprisen kommer fra idrætsforeningerne og spejdere under ”Det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde”.
Der var desværre ingen indstillinger til modtager af initiativprisen i 2018. Så kontakt din idrætsforening eller spejdergruppe, hvis du har forslag til indstilling til initiativprisen.
AAF ARBEJDER PRIMÆRT FOR BREDDEN
Puljen til aktiviteter
Fra og med 2009 har Kultur- og Fritidsudvalget afsat 100.000 kr. årligt som AAF disponerer over vedrørende tilskud til aktiviteter på Fritidsområdet. Med puljen ønsker AAF at være med til at fremme initiativer, tanker og nye ideer, der kommer fra foreninger under ”Det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde”.
AAF behandler alle ansøgningerne til puljen. Der er i 2018 bevilget følgende tilskud fra puljen:
Forening | Bevilget | Aktivitet | |
---|---|---|---|
Bov IF Badminton |
2.000 |
Tønder Cup |
|
De danske Spejdere, Aabenraa |
5.000 |
Jubilæumsarrangement |
|
Nr. Hostrup og omegns beboerforen |
5.000 |
Juleteater |
|
Tinglev IF Fodbold U14 hold, 30 børn |
7.500 |
Foldbold lejr i Holland |
|
Bov IF Svømning |
2.000 |
Landsmesterskab |
|
Ensted idrætsforening |
1.500 |
Indvielse af tilbygning |
|
Bolderslev Ringrider og Markedsudv |
2.000 |
Klovneløb - aktivitet |
|
Hjordkær UIF - Fodbold |
4.500 |
Holland tur U15 |
|
Tinglev Rideklub |
5.000 |
Rømø Beach Jump |
|
Bov IF Grænseløb |
5.000 |
Grænseløb |
|
Ensted IF Pigehåndbold U14 |
4.000 |
Verler Handball Cup |
|
Rødekro IF Fodbold |
3.400 |
Øens Hold Cup, Fyn |
|
Bov IF Håndbold |
3.000 |
Grænsecup uge |
|
Bov IF Håndbold |
3.000 |
Morsø Cup |
|
Rødekro Tri- og motion |
1.500 |
Klubtur til Aarhus |
|
Felsted spejderne |
4.000 |
Sommerlejr |
|
AAIG Gymnastik |
6.000 |
Opvisningstur i Tyskland |
|
Løjt IF U11 Drenge fodbold |
2.250 |
Træningstur til Tønder |
|
KFUM Spejderne Rødekro |
5.000 |
Sommerlejr |
|
Aabenraa Badminton klub |
5.000 |
Stævne i Hamborg |
|
Aabenraa Badminton klub |
3.000 |
Stævne i Odense |
|
Rødekro IF Håndbold U10 piger |
1.000 |
DM i Greve |
|
Rødekro IF Håndbold |
2.000 |
Afslutningsfest |
|
Rødekro IF Håndbold |
2.000 |
Afslutningsfest |
|
Rødekro IF Håndbold |
5.000 |
Partille Cup i Sverige |
|
DDS Øster Løgum-Hovslund |
2.400 |
Sommerlejr Junior |
|
DDS Øster Løgum-Hovslund |
1.600 |
Sommerlejr Mini/Mikro |
|
BOG Bylderup Bov |
2.000 |
Bylderup Bov Løbet |
|
Padborg Rideklub |
2.000 |
Sønderjysk Mesterskab |
|
Aabenraa folkedansere |
4.000 |
Tur til Grønland |
|
Rødekro Badminton |
3.500 |
Træningstur til Tønder |
|
Sydstjernen - Håndbold |
3.000 |
Partille Cup i Sverige |
|
Aabenraa Badminton klub |
3.000 |
Badminton stævne |
|
Rødekro Tri- og mortion |
2.500 |
Rødekro løbet |
|
Genner IF |
2.500 |
Aktivietsdag for frivillige |
|
Bylderup og Omegns gym.forening |
2.500 |
Drengesatsning 1000på10 |
|
Bolderslev Vollerup Ungdomgsfore. |
2.000 |
100 års jubilæumsdag |
|
Hjordkær UIF - Fodbold |
2.000 |
Træningslejr |
|
Løjt IF Håndbold |
5.000 |
Aarhus Tivoli F. Cup |
|
Løjt IF Fodboldt U8 |
2.700 |
Overnatning Tønder |
|
KFUM Spejderne Felsted |
2.500 |
Tur til London |
|
Aabenraa Gospel Family |
2.000 |
Jule gospel musical |
|
Aabenraa Gospel Teens |
2.500 |
Koncerttur til KBH |
|
I alt |
135.350 |
- |
Du kan se retningslinjerne for tilskud fra aktivitetspuljen, og til inspiration se oversigter med hvad vi tidligere har bevilget aktivitetstilskud.
Pulje til anlæg
Formålet med anlægspuljen fra AAF er at yde støtte til nye anlægsprojekter, der kommer fra foreninger under ”Det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde”.
Beløbsgrænserne for de bevilgede tilskud er fastlagt individuelt i forhold til ansøgningerne, medsendte projektbeskrivelser og budgetter.
De bevilgede tilskud er fastlagt for at give et rimeligt beløb til gennemførelsen af de enkelte projekter, og set i forhold til at der er 200.000 kr. årligt til uddeling.
Det er et krav fra AAF, at tilskuddet skal udnyttes senest 1 år efter bevillingsdatoen, dvs. datoen for modtagelsen af mail om tilsagn.
I 2018 er der bevilget følgende tilskud fra puljen:
Foreninger | Bevilget | Projekt | |
---|---|---|---|
Bydelsrådet på Høje Kolstrup |
23.000 |
Ansøgning om tilskud til etablere en disc golf bane på Høje midt mellem de almennyttige boliger og villakvarterene Uglekær og Frueløkke. |
|
Sønderjyllands Golfklub |
50.000 |
Ansøgning om tilskud til renovering af klubbens træningsfaciliteter |
|
Rødekro IF og Sydstjernen |
50.000 |
Etablering af beachhåndboldbane |
|
Ensted Idrætsforening |
18.500 |
Etablering af tilskuerpladser i Enstedhallen |
|
Aabenraa Rideklub |
25.000 |
Udvidelse og renovering af eksisterende udendørsbane |
|
RAA Billard Klub |
30.000 |
Forbedring af lokaler |
|
Rødekro Tennis Klub |
50.000 |
Padeltennisbane ved Rødekro Tennisklub. |
|
Sønderskov Rideklub |
22.500 |
Tilskud til forbedring af ridebane. |
|
VBIF havkajak |
10.000 |
Ansøgning om tilskud til etablering af el i nyetableret toiletbygning |
|
Ialt |
279.000 |
- |
Du kan se retningslinjerne for tilskud fra anlægspuljen, samt minimumskravene til ansøgningerne om regnskab for tilskud, og til inspiration se oversigter med hvad vi tidligere har bevilget anlægstilskud til.
Der er i 2018 givet afslag på 4 ansøgninger, da de ikke opfyldte retningslinjerne for tilskud fra anlægspuljen.
Kultur- og Fritidsudvalget har besluttet at tilføre anlægspuljen 41.000 kr. yderligere i hvert af årene 2018 og 2019. Inkl. overførsler fra tidligere år på 25.427 kr. og ekstra bevilling på 41.000 kr. - er der 266.427 kr. til rådighed i puljen primo 2019.
Så har du ideerne, går I med tankerne, så har vi penge til at støtte Jeres næste nye anlægsprojekt.
ÅRET DER GIK
Vores formål er at fremme og udvikle idræts- og fritidslivet i Aabenraa Kommune samt at varetage vores medlemsforeningers interesser over for kommunen samt andre offentlige myndigheder og samarbejdspartnere. Vi repræsenterer 100 foreninger og klubber, der tilsammen har ca. 25.000 foreningsaktive medlemmer.
Vi har udarbejdet ny præsentationsbrochure i 2018, som du kan se her: http://www.sebrochure.dk/Aabenraa-fritidsraad/WebView/
Vi samarbejder med Aabenraa Kommune i planlægningen og uddelingen af erkendtligheder og priser til idrætsudøvere eller et hold fra en idrætsforening hjemmehørende i Aabenraa Kommune, og vi har også i 2018 deltaget i den praktiske afvikling og uddelingen af erkendtligheder og priser til idrætsudøvere, der har opnået forskellige mesterskaber eller som af sit forbund har været udtaget til at repræsentere Danmark i året 2017.
Herudover har vi løbende været repræsenteret rundt om i kommunen bl.a. i forbindelse med Aabenraa Kommunes tema-aften om Frivillighed, og tema-aften om fundraising i Tinglev, Aktiv Aabenraas inspirationsaften i Tinglev om svømmehaller, og vi har været med til møder i forvaltningen om erfaringer med den ny administrationen af fordeling af haltimer. Vi har været repræsenteret ved indvielserne af nye anlæg hos de foreninger der har modtaget tilskud fra vores anlægspulje.
Dialogmøder med Kultur- og Fritidsudvalget
AAF har haft 2 dialogmøder med Kultur- og Fritidsudvalget i 2018. Vi har været omkring emner i forbindelse med forventningerne til samarbejdet med det nye udvalg (udvalget vægter foreningsliv og frivillighed højt), mødeindhold og mødeform, budget 2019-2022, ny organisering Aabenraa Haller og Huse, status på den ny kultur- og fritidspolitikken (Vandsportscenter, Frivillighed, Formidling af de natur- og kulturgivende herligheder og Aabenraa Liv/spillested), status på tilskudsmodel for idrætsfaciliteter, status på ”Bevæg dig for livet – senior”, markering af Genforeningsjubilæet, samt vores anlægs- og aktivitetspuljer.
Budget 2019-2022:
Vi har kommenteret forslaget til budget 2019-2022, og vi har bl.a. fremhævet, at der generelt søges om større tilskud fra vores anlægspulje, og med den iderigdom og skaberkraft vi oplever i forhold ansøgningerne til anlægspuljen, skal vi derfor anbefale, at bevillingen til fritidsrådets anlægspuljen forhøjes til minimum 300.000 kr. i 2019 og årene fremover, således at vi kan tilgodese flere ansøgninger.
”I henhold til vores retningslinjer kan vi maks. give tilskud på op til 50 % af anlægsudgifterne i budgettet til ansøgningerne til vores anlægspulje, og vores bevillingsniveau i 2017 og 2018 har som udgangspunkt været på maks. 25 % af anlægsudgifterne i forhold til en individuel vurdering af budgetterne til ansøgningerne, for dermed at kunne tilgodese flest mulige ansøgninger der måtte komme i løbet af året.
Kommunen MERVÆRDI i forhold til den store frivillige indsats der ydes i projekterne er således på 50 % til 75 % af tilskuddet fra Aabenraa Kommune. Dette er samtidig en tilkendegivelse fra Aabenraa Kommune og stort ”rygklap” til synliggørelse af den store frivillige indsats der ydes i de frivillige idrætsforeninger og spejdergrupper. Det er endvidere en medvirkende kraft til yderligere anerkendelse, og kan virke som ”løftestang” i forhold til ansøgninger om tilskud fra andre fonde udenfor kommunen til anlægsprojekterne,der dermed også booster MERVÆRDIEN for Aabenraa Kommune med tilførelse af midler til vores medlemsforeninger.”
Vi har endvidere fremhævet, at Aabenraa Fritidsråd principielt ikke kan acceptere besparelser, der gør betingelserne vanskeligere for foreningerne og deres medlemmer på det frivillige folkeoplysende område. Især ikke når det er et område hvor frivillige også yder en stor indsat.
”Idrætsforeninger og spejdergrupper samt andre folkeoplysende foreninger bidrager også til, at Aabenraa Kommune er en attraktiv kommune at bosætte sig i som borger og tilflytter, og bidrager dermed til at opretholde og skabe fritidsaktivitet og oplevelser for voksne og børn i vores dagligdag, samt skatteindtægter for Aabenraa Kommune.”
Vi har ikke haft budget 2019-2022 til høring hos jer i vores medlemsforeninger. Der er ikke foretaget besparelser på Fritidsrådets virkeområde vedrørende budgettet for 2019.
Evaluering og justering af tilskudsmodel til idrætsfaciliteter for perioden 2019-2020:
Vi har endvidere kommenteret forslag til evaluering og justering af tilskudsmodellen til idrætsfaciliteter for perioden 2019-2020. Vi har ikke haft mulighed for høring hos jer i vores medlemsforeninger.
Fritidsrådets kommentarer:
I vores medlemsforeninger og lokalområderne er vi afhængige af frivillige, og vi har brug for tidssvarende faciliteter til vores medlemmer i foreningerne, så vi kan opretholde og udvikle vores aktiviteter, og så tilskudsmodellen kommer brugerne og foreningerne tilgode.
Idrætsforeninger og spejdergrupper samt andre folkeoplysende foreninger bidrager også til, at Aabenraa Kommune er en attraktiv kommune at bosætte sig i som borger og tilflytter, og bidrager dermed til at opretholde og skabe fritidsaktivitet og oplevelser for voksne og børn i vores dagligdag, samt skatteindtægter for Aabenraa Kommune.
Vi har ikke mulighed for at vurdere de tilgrundliggende forudsætninger for beregningen af de økonomiske konsekvenser for de enkelte idrætsfaciliteter i evalueringen og justeringen af tilskudsmodellen for 20192020. Men vi har i den forbindelse positivt bemærket os, at status, scenarier og oplæg til de resterende indfasningsår af tilskudsmodellen er blevet til efter dialog med de selvejende idrætsfaciliteter, Aktiv Aabenraa, Aabenraa Fritidsråd samt Børn & Skole.
Og vi skal opfordre til, at det fortsat sikres, at den videre udmøntning af tilskudsmodellen også sker i løbende dialog med borgerne og brugerne, de lokale foreninger og andre relevante aktører lokalt, og på alle niveauer på idrætsfacilitetsområdet, med fokus på de lokale forhold så nærheden ikke ”går tabt”.
Ændring af Folkeoplysningsloven - Retningslinjer for Aabenraa Kommune:
Vi har haft retningslinjerne for ændringerne og stramningerne i Folkeoplysningsloven til høring. Generelt er det vores holdning, at dette ikke må være/betyde en ekstra administrativ byrde og udgift for de foreninger vi repræsentere. Vores fokus er specielt på retningslinjerne i forhold til § 29, stk. 3 om offentligtgørelse af foreningernes regnskaber:
- Vores opfattelse er her, at det kun er bestemte foruddefinerede nøgletal der bør offentliggøres generelt.
Samlet kontingent, tilskud fra Aabenraa Kommune, samlede indtægter, samlede udgifter, evt. med mulighed for fremhævelse af specifikke udgifter ift. tilskud modtaget fra Aabenraa Kommune.
Det må herudover ikke kunne anvendes som en form for "nysgerrighed" foreningerne imellem, der kan føre til misfortolkninger/misforståelser. Hver forening har deres unikke forudsætninger for deres levevilkår og eksistens, og dermed også for det der kommer til udtryk i deres specifikke foreningsregnskab.
Det er endvidere vores opfattelse, at de specifikke foreningsregnskaber ikke bør udleveres uden en saglig begrundelse specificeret på specifikke oplysninger, og som forudsat i retningslinjerne, skal foreningen underrettes inden, inden deres regnskab udleveres til en anden part, med mulighed for indsigelse om udlevering.
Dette bør være opfyldt ved, at forvaltningen udarbejder et tilskudsregnskab som foreningerne kan udfylde, såfremt de ikke ønsker at offentliggøre deres foreningsregnskab.
Fra 2018 offentliggøres foreningernes tilskudsregnskaber på kommunens fritidsportal.
Resultat:
Foreningerne skal udfylde en blanket på Conventus, hvor de skal opgive hvad de har modtaget i tilskud dvs. medlemstilskud, tilskud til leder- og instruktøruddannelse, materialetilskud og lokaletilskud. Beløbene bliver offentliggjort på Fritidsportalen. Foreningerne skal samtidig indsende deres regnskab, men det bliver IKKE offentliggjort. I 2019 skal de foreninger der har modtaget Lokaletilskud indsende to blanketter, men fremover vil det kun være én blanket der skal udfyldes.
Elite Aabenraa
Med udviklingen af Elite Aabenraa er der etableret en styregruppe bestående af personer med generel interesse og faglig viden i forhold til udviklingen af eliteidrætten generelt i Aabenraa Kommune. Styregruppen har beslutningskompetence i forhold til centrale beslutninger i projektet, eksempelvis i forhold til udvælgelsen af talenter til talentordningen samt udvælgelsen af Eliteidræts- og Udviklingsklubber. Ligesom styregruppen inddrages i beslutninger i forhold til budgettet og den løbende udvikling af projektet.
Fritidsrådet har i 2018 løbende haft repræsentanter fra bestyrelsen med i styregruppen, bl.a. i forbindelse med klubordningsaftaler, talentordningsansøgninger, Elite Aabenraa College, Ambassadører, og oplæg til relancering af Elite Aabenraa m.v.
Afslutningsvis:
Idrætsforeninger og spejdergrupper samt andre folkeoplysende foreninger bidrager også til, at Aabenraa Kommune er en attraktiv kommune at bosætte sig i som borger og tilflytter, og bidrager dermed til at opretholde og skabe fritidsaktivitet og oplevelser for voksne og børn i vores dagligdag, samt skatteindtægter for Aabenraa Kommune.
AAF er et fælles talerør for forenings- og fritidslivet for borgerne i Aabenraa Kommune. Vi har en positiv og konstruktiv dialog med Aabenraa Kommune, og vi har mulighed for indflydelse på beslutningsprocesserne i Aabenraa Kommune.
Der er Jer som forening der giver AAF vores berettigelse - og som I kan se står mulighederne står åbne for Jer - vi er her for at hjælpe hinanden.
SÅ BRUG AAF AKTIVT - som et aktiv for forenings- og fritidslivet i Aabenraa Kommune
Aabenraa Fritidsråd (AAF), den 26. februar 2019